Pages

Friday 28 October 2011

Slakteren av Øystein Wiik

Jeg leser ikke mye krim, men etter å ha hørt forfatteren selv snakke om boka, ble jeg nysgjerrig. Og når man har fått et signert eksemplar føler man litt at man burde lese boka. Jeg angret ikke, for å si det sånn! Slakteren av operasanger (?) Øystein Wiik er en morsom og annerledes krim. Det meste av handlingen foregår på den franske riviera, men også i Oslo-området og i India, og favner kunsternmiljøer og store økonomiske smutthull.

To lik dukker opp av sentrale figurer innen kunst i Oslo. Når likene oppdages er de "kunstnerisk" dandert, men uten noen synlige spor etter en mulig gjerningsmann (eller kvinne!). Samtidig i den franske riviera, dukker liket av en kvinne opp i bilen til Eddie Jones, og hans venn Tom Hartmann finner seg plutselig involvert i et mørkt nett av svarte penger, en femme fatale, og et forhistorisk udyr. Her er det penger, begjær, maktkamp, og, merkelig nok, yoga, sentralt.

Det er mange morsomme situasjoner og karakterer i boken. Den småkriminelle gjengen som klarer å rote seg opp i en pågående maktkamp på rivieraen er en svært forfriskende tilstedeværelse. Den gradvise avsløringen fra fortiden er fascinerende og holder på spenningen til siste side. Ellers er det svært mange underholdende og interessante karakterer som gjør boken ekstra god.

Jeg vil også gi et lite forbehold: boken er ikke for sarte sjeler! Her er det noen virkelig ekle scener (ikke mange, men ille nok!).

Slakteren er en knallgod krim med høyt tempo. Jeg koste meg masse med boka som både var spennende og underholdende. Anbefales!

No comments: