Pages

Tuesday 16 August 2011

Cupcakes og muffins | En vakker munnfull (eller to)

Kokebøker i disse dager peker i to ganske forskjellige retninger: lavkarbo og cupcakes. På tross av at lavkarbo kan se både lekkert ut og smake godt, er nok cupcakes mer up my alley. De er små, søte, og smaker utroooolig godt. Og så er det så mange morsomme varianter. Du har alt fra klassiske sjokolade-cupcakes, til mer spennende varianter som Oreo-cupcakes, Tiramisu-cupcakes, ja, og til og me Mojito-cupcakes! Hvorfor gå lavkarbo og raw når smaksløkene kan meske seg i slike sanselige godbiter?

Anyway. Tenkte bare å nevne noen av de flotte cupcakes-bøkene som er i salg for tiden. Får jo ganske god oversikt over de beste etterhvert.

The Hummingbird Bakery-kakeboken har mange herlige fristelser, og begrenser seg ikke til bare cupcakes. Her er det også en fristende blåbærkake, en brownies-ostekake med bringebær, biscotti, gulrotkake, og selvfølgelig mange spennende cupcakes. Boken har helt nyyydelige bilder som for en kakemoms som meg så godt som er til å spise opp.

Et lite minus for min del er at noen av oppskriftene inneholder litt "sære" ting, som hvitvinseddik. Dessuten ble ikke sjokolademuffinsene med ostefyll så gode som håpet. Dette kan selvsagt ha mer med mine begrensede kakebakeskills enn med selve oppskriften, men dette har gjort meg en smule skeptisk.


Fantastisk koselige Tante Ingers Tehus i Tromsø lager ofte kaker fra denne boken, med stort hell, så det er ingen tvil om at boken er bra. Til syvende og sist foretrekker jeg kokebøker av norske forfattere, ettersom oppskriftene er beregnet på hva som er tilgjenelig i norske butikker/husholdninger, og steketider er mer riktig.




Paul Løwes fantastiske Cupcakes er et billigere alternativ om man vil få inspirasjon til et vidt spekter av cupcakes (199,-). Boken er spiralbundet, som gjør at den er lett å ha oppslått på kjøkkenet.

Bildene er skikkelig fargeglade, lekne og vakre. Her finner man alle typer cupcakes (vanilje, sjokolade, osv), med og uten tema (påske, jul, dåp, bryllup), søte og "savoury" (ikke-søte cupcakes med som passer bra som lunsjretter/fingermat).

Her er det mindre fokus på hvilken sprøytespiss som skal brukes til frostingen, og på å ha en høyest mulig cupcake. Jeg er ikke så glad i for mye frosting, og ettersom jeg ikke har sånne fancy kakepyntesprøyter, passer det egentlig bra for meg:)




Cupcakes av Cheryl Lindblad er et enda billigere alternativ blant Cupcakes-bøkene (79,-). Dette er ikke den mest omfangsrike cupcakes-boken. Her får man en rekke basic cupcakes, samt noen spennende og svært fristende alternativer. Jeg synes også listen på begynnelsen av boken, med forskjellige typer frosting, er veldig fin. Oppskriftene har gjerne en liten personlig notis hvor forfatteren kommer med tips og preferanse angående hvilken frosting som passer best, osv. I tillegg er det også råd om pynting (feks. silkepapir), frosting-sprøyter, og annet. Forfatteren er originalt svensk, og det godkjennes ettersom jeg syns svensker er fantastiske;)

Og så kremen, eller frostingen, til sist, da. Min favoritt for now. En nydelig gjennomført "heldesignet" (heter det det?) bok. Et praktverk. Ja, hva annet kan det være enn Cupcakes - Lag dem selv av Ingrid Hancock Bjerknes?

Ja, og så er den ROSA i tillegg! Kan det bli bedre? Omslaget er fantastisk. Innsiden av coveret har et nydelig blomstermønster. Sidene er delikate, i matt papirkvalitet. Hver enkelt side har et bakgrunnsdesign i en dus og lekker farge. Alt fra font til border er rett og slett perfekt, og gir meg en sterk nostalgisk følelse. Bildene er vakre og innbydende.

Design aside (nå som det er fastslått at jeg ELSKER det), er det noen gode oppskrifter? Ja, masse!!! Her er det cupcakes cupcakes cupcakes. Og MASSE frosting. Så over the top (eller at the top) boken er, er også frosting-mengden som ble brukt in the making of this book.

Iallefall. Her finner jeg oppskriftene som oppfyller bakebehovene jeg ikke visste at jeg hadde. Dette er med andre ord the ipad of Cupcake books.

-Baileys-cupcakes. Testet. Hit the spot (ok, jeg juksa og lagde med Amarula og en sterkt redusert mengde frosting - men ååååh så godt! Se bilde). -Mojito-cupcakes skal snart testes (hallo! Mojito og cupcakes i én og samme! Kan det bli bedre?). -Jordbær- og Champagne-cupcakes er på lista, sammen med Cookies-cupcakes. Ja, og så er det en drøss med andre vel så fristende cupcakes og masse frosting- og pyntetips til de mer seriøse cupcakes-lagerne.

Denne boka koster litt mer (349,- samme som Hummingbird), men jeg synes den er verdt det. Den flotteste og beste, som man kan bruke aktivt, samt ha som dekor på sitt coffeetable (om man har ett).

Kanskje Cappelen Damm bør vurdere noen spin-off produkter til boka, alá Humminbird?


No comments: